Monday 28 April 2014

1st trimester: Week 3 - Week 15

Assalamualaikummm...

Hi..untuk entry seterusnya, terpaksa backdated lah sebab nak cerita pengalaman masa trimester 1 dulu..

Actually saya dah dapat detect pregnancy as early as week 3 lagi..hihi..overexcited sgt, 1 week before expected period tu saya dah start buat UPT test..boleh kata hari-hari test. Strips tu pon saya beli online murah2 je RM1/strip di sini http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/. Walaupun murah sangat2 berguna & reliable tau!huhu..

11/12/14 (7 days before expected period)
Masa mula2 tau pregnant tu hb saya yang macam detect dulu, ..tapi senyapppp je dia tengok strip test tu dan suh cuba besok pulak. Tapi saya perasan muka dia macam semacam (huuu i know you very well!), so saya tgok strip tu very3 carefully......yes! got very3 faint line :)))))

12/12/14
Tapi tak mau berharap dulu, betul kata hb confirmkan besok....so the next day saya test lagi nampak double line tu makin lama makin clear dari hari ke hari..Alhamdulillah :)

Happy sekejap je sebab the next few days tu tiba-tiba saya bleeding pulak..:'(. Mulalah gelabah sebab trauma dulu masih tak hilang lagi..cepat2 saya pegi klinik kesihatan (KK) sebab bleeding makin banyak setiap hari..

15/12/14
Pergi KK, sister tu tak percaya saya pregnant kalau ikut LMP (20/11/14) masih awal lagi takkan dah boleh detect, so saya request untuk buat UPT..dan hasilnya memang +ve..hihi ternganga jugak dia. Dr bagi MC 2 weeks + duphaston ubat kuatkan rahim, diagnosed as threatened miscarriage.

Lepastu semua ahli keluarga sanak saudara & kawan2 tau. Orang kata jangan heboh2 dulu bukan apa takut anything happen kan kecewa jadinya :'(. Mana nak menghadap kekecewaan, nak menghadap sanak saudara yang bertanya lagi..huuu belajar dari pengalaman lepas..After 2 weeks MC, still bleeding lagi so Dr smbg lagi 2 weeks, total = sebulan cuti! :D

12/01/14
Tarikh ni saya buat buku merah..kandungan baru 7 weeks. Agak leceh dan kekok sebab macam-macam prosedur. Walaupun kerja kat KK selama ni tak pernah ambil tahu pun prosedur ibu mengandung :'( Mula-mula ambil nombor, buat buku merah, timbang dan ukur tinggi, ujian air kencing, ujian darah (suami pun kena buat HIV test), jumpa misi, jumpa Dr, jumpa sister untuk review..fuhhhhh.setel.

Early pregnancy tu agak macam-macam dugaannya..dan ulang alik jugak follow up KK - Hospital Kulim - Klinik Swasta.. Asyik2 pi scan sebab nak make sure bb selamat..Tapi yang sangat bersyukur di awal pregnancy tu hampir tiada alahan or mabuk-mabuk pun takda.

Memang seronok, tapi ada sesetengah Dr berpendapat kalau tiada alahan tu mungkin sebab hormon tak kuat :( sebab tu sy bleeding kot..Jadi tak boleh la nak happy2 sangat kan.huuuu

Tanda-tanda awal mengandung pun saya tak banyak sangat rasa tapi sebab UPT dah naik 2 line kan so tak ada lah perhati sangat tanda. Yang agak paling ketara adalah hidung menjadi sangat sensitif especially dengan bau-bau masakan atau bau rokok masa kat kedai makan (Nasib baik hb sy tak smoking :).

Hahh! 1 lagi yang paling ketara saya asyik mengantuk + penat...balik keja sharp pukul 5pm mesti tido sampai hb balik rumah pukul 7pm baru dia kejut ;) dan sy makin malasssss masak.hahha.. Masa ni lah asyik makan kat kedai je sampai boring tak tau dah nak makan kat mana.

Tu lah antara pengalaman dan ujian trimester 1..ujian paling besar adalah dah masuk trimester 2 ni pun masih bleeding lagi..Jadi untuk M2b yang lain dan juga saya sendiri, bersabarlah dengan ujian tuhan sebab hikmahnya lagi besar..InsyaAllah..

OK! untuk next entry, saya nak update tentang pemakanan ibu mengandung semasa Trimester 1. Selama ini hanya belajar teori sahaja, kali ni baru boleh praktikkan :)

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...